Lys er er et virkningsfuldt medie til styring af
stemning og adfærd. Og for institutioner er det
en særlig god mulighed for at skabe merværdi.
Det kræver dog at det bliver gjort rigtigt, med
omtanke og i ”børnehøjde”.
Institutions området er præget af mange regler
og restriktioner, og det kan være svært at leve
op til kravende samtidig med at man vælger
kreative og mulighedsfyldte løsninger.
Men det kan godt lade sig gøre!
Under arbejdet med forskningsprojektet “Lys
i Daginstitutioner – kvalitetslys med lavt elforbrug”,
hvor jeg var ansat til at undersøge og
udfordre den typiske belysningen gennem et
tematisk modelarbejde, har jeg fået uvurderlig
insigt i og viden om hvordan vi kan højne belysningen
i daginstitutioner, og skabe større komford
og bedre rum for leg og nærvær.
Nogle af mine vigtigste erkendelser er:
· Differencering af lys skaber, kroge og hjørner,
som er gavligt for legen.
· Besluttede funktioner og fokus områder, giver
mulighed for at detaildesigne det bedste lys.
· Zoneopdelt lys kan bryde det insitutiosprægede
storrum og skabe rum i rummet.
· Zoneopdeling, kan ligesom reolvægge, gavne
de ofte høje støjniveau og spare desuden på energien.
Jeg kan hjælpe jer med at designe løsninger der
giver plads til børnenes trivsel og legende tilgang
til læring samtidig med at det lever op til de nye
energikrav og gældende regler på området.
Derudover kan jeg hjælpe Jer med at indrage
kreativitet, farvevalg og materialer så jeres
institution bliver et helt særligt sted for både
børn og voksne.
Ring til mig hvis I vil høre mere!